Vi kom tillbaka från Withsundays nu på förmiddagen och har haft hela dagen att döda då vår buss till Townsville inte gick fören 20.40 på kvällen. Vi solade under molnen, snattade wifi från Nomads, gick till mataffären säkert tre gånger, åt middag på Subway och valde till slut att gå den 20 minuters långa promenaden till bussen två timmar för tidigt och vänta där i stället.

Vi kom fram till Townsville vid 00.10 men har inget boende bokat för natten då vi tänkte hoppa på första bästa färja till Magnetic Island som går 06.30. Inga problem tänkte vi, nu ska vi vara riktiga backpackers och hänga på färjeterminalen i några timmar. Men innan vi lämnade Airlie Beach berättade kvinnan som hade hand om vårt bagage när vi var på båten att vi absolut inte skulle vara själva här mitt i natten. Det är tydligen en Army Base här = stök och bråk och det lever massor av Aboriginals i området som kan vara väldigt hotfulla. Hon blev så orolig för oss och började ringa runt till färjan, donken och kolla accomodations. Hon gav oss sitt kort och sa att vi skulle ringa för minst lilla, oavsett tid på dygnet. Hon hade tydligen egna döttrar som hon aldrig hade låtit göra det.

Change of plans, vi lyckade få gratis skjuts från bussen in till city av stadsbussen då chauffören inte tyckte det var lämpligt ATG vi gick runt själva mitt i natten. Sen gick vi bort till Donken som skulle ha öppet 24/7. Men när vi kommer dit visar det sig bara vara drive in som har dem öppettiderna och själva restaurangen var stängd.... Kissnödiga, hungriga och rädda och ej så glada över det valde vi att sätta oss utanför på deras bänkar och i alla fall nyttja deras gratis wifi.

Nu sitter jag här i skrivande stund 03.36 på morgonen. Varenda gång det kommer en människa är vi beredda att springa och banka på dörren till donken för hjälp. För en timma sen kom en kvinna gående barfota med sina två barn och frågade om hon kunde få låna våra mobiler för att ringa en taxi. Tyvärr, sa vi eftersom vi inte ens ringer med våra egna telefoner i nödfall här pga det är så himla dyrt. Så lacka hon ur på oss och ba "well you better get credit because you are going to get fucking jumped out here".

Klockan är nu 03.49 och två fulla killar glider upp och sätter sig med oss. Vill veta allt om vår resa, ta selfies och äta donken med oss. Efter ett tag drar ena kille till med "well, you both are very beautiful, seriously!!" Och den andra "weeeeell, on that note, we are going home. But you can come with us if you want accomodation for the night" Haha nejjjj tack, de var så fulla men lite roligt tidsfördriv att prata med dem ändå.

03.58. Nästa kille kommer förbi och undrar varför i hela friden vi sitter här mitt i natten. Nä vi berättar att vi suttit här i snart 4h erbjöd även han oss att komma och sova hos honom. Väldigt snälla är dessa Aussies, men våra mammor lärde oss bättre än så haha. Så vi sitter kvar här än!

Om en timma öppnar donken och då blir det frulle, som jag längtar. Något mer jag längtar efter är en riktig säng. Vi sov bara en halv natt i Agnes Water, sedan sov vi på nattbussen mellan Agnes Water och Airlie Beach, sen ca 4h söm per natt ute på Withsundays och nu sitter vi här i Townsville och dygnar eftersom vi ej har något boende. Oj vad jag ska sova gott inatt!!! Men först måste vi hålla oss vakna en hel dag till... Hörs senare om vi överlever denna natt!