I torsdags åkte vi äääääntligen ut på vår efterlängtade 3-dagars segeltur kring withsundaysöarna. 

Det hade regnat där och i Airlie Beach i nästan två veckor, men när vi åkte ut så vände det och blev fint väder vilket var SÅ HIMLA SKÖNT. Första dagen började vi med att racea mot en annan båt vilket vi självklart vann. Det var jättekul att man fick vara med och hjälp till att hissa segel osv så man fick vara delaktig. Båten vi åkte med hete Condor och är tydligen en känd segelbåt som vunnit typ alla tävlingar man kan vinna. Dessutom var vår kapten en av dem som varit med och tävlat med den, coolt! Fram mot eftermiddagen la vi till vid ett rev och snorklade. Japp, ni hörde rätt. Tiffany Karlsson snorklade för första gången, dessutom i barriärrevet! Jag var lagom nervös över att hoppa ner där med alla fiskar och med en trång snorkel där man knappt får någon luft, but I did it och det var häftigt! Dock var det blåsigt och vågigt och när vi kom tillbaka sa dem att det va "hardcore fucking snorkling" och att det var en tuff första gång, så jag är nöjd ändå. 

På eftermiddagen fick vi najs snacks och sedan middag som vi åt i solnedgången uppe på däck. Vi hade trevliga människor med på båten, men inte suuuuperroliga och det var många par. Vi hade med oss sviiiiiinäckligt goon som vi valde att inte röra då det aldrig blev riktigt "party". Men det var skönt ändå att bara ta det lugnt och prata om livet medan vi kollade på stjärnorna. 

Dag nr 2 vaknade vi vid 06.30 på morgonen för att hinna först av alla båtturer till Whiteheaven beach som är utnämnt till att vara världens finaste strand. Jag är nog beredd att hålla med om det faktiskt, det var väldigt drömmigt. 
Vi hängde där i ett par timmar innan vi gick tillbaka och åt goda mackor till lunch på båten. På eftermiddagen gjorde vi ytterligare en snorkeltur som var mycket bättre och roligare då vattnet var lugnare. Jag kunde njuta av det mer den gången, men efter att ha sett världens största baotafisk kände jag att det räckte med utmaning för den här gången haha. Vem hade trott att vattenrädslan skulle vara svårare att få bot på än höjdrädslan??

På kvällen la vi till i en "Safe haven" vilket fick mig att tänka på filmen direkt haha. Där kollade vi på solnedgången, åt nachos och badade från båten. En väldigt mysigt kväll det med!

Nere i båten sov man som packade sillar. En underslaf där jag och Alina sov bredvid varandra och sen en överslaf och hängde ca 20 cm ovanför vårt ansikte. Klaustrofobi på hög nivå när man låg innerst kan jag säga. Och när man låg 22 pers där nere var det inte direkt svalt i rummet. Många valde att sova uppe på däck, men när spöregnet kom mitt i natten störtade alla in med helt dyngsura lakan och kuddar. 

Efter två nätter med väldigt kass sömn och blöta kläder, kände vi oss ändå redo att röra oss tillbaka till Airlie Beach. Dock väldigt nöjda med vår utflykt! 







Kommentera

Publiceras ej