Dag nummer två i Ho Chi Minh var betydligt bättre. Vi gick upp tidigt på morgonen och hoppade på en buss som tog oss ut till Mekong Delta. Det är en stor flod som rinner genom Kina, Laps, Burma, Thailand, Kambodja och Vietnam. Vi åkte runt på floden i en fin longtail och kollade på en båtmarknad och på hur lokalfolket där omkring bor och lever. Vi gick av på ett ställe och fick se hur de producerar deras olika specialitéer av kokosgodis. Det var jättegott så jag köpte med både kokosbröd och popcorn men det började gå sönder i väskan så jag blev tvungen att äta upp det i stället för att ta med hem hehe. 

Efter det fick vi långa otroligt rangliga cyklar utan broms och cyklade genom en av byarna för att komma till restaurangen där vi skulle äta lunch. Vi beställde in deras specialité elefantörafisk. Vi trodde vi skulle få fisk i friterade vårrullar men icke. Vi fick in hela firren och fick göra tappra försök att rulla våra egna färska rullar, det var ganska gott men inget märkvärdigt. 

Det va en rolig utflykt och vi träffade tre härliga tjejer som vi gick ut med på pubcrawl på kvällen. Det blev en sen men väldigt rolig kväll vilket resulterade i att vi sov lite längre än tänk och han därför inte åka till Cu Chi Tunnlarna. Dock gjorde det inte mig så mycket då jag ändå är för klaustrofobisk för att gå ner i de trånga utrymmena. Vi valde i stället för att gå till krigsmuseet och läsa på om kriget och se bilder vilket räckte gott och väl. Än en gång känner jag att har för dålig kolla på historien och blev helt chockad av vad Vietnam faktiskt gått igenom. Jag hade till exempel ingen aning om kemikalien "Agent Orange" som USA besprutade över Vietnam som gjorde att barn föddes med missbildningar, många dog som foster, andra fick hjärnskador, hemska utslag eller cancer. Otroligt hemskt och väldigt viktigt att kunna så det blir till att läsa på när jag kommer hem. 

På kvällen hoppade vi på ännu en nattbuss som tog oss till Mui Ne. 









1 kommentarer

Ebbi

05 May 2016 19:47

Så vacker Tiffy!

Kommentera

Publiceras ej